Բոլորը Վերնագիր Պարզ ճշմարտություններ Չպատմված պատմություն Ուշադրությունից դուրս Մեծ ռեպորտաժ Հյուրընկալ Մոսկվան Հարազատս հյուսիսից Հայկական զատկի սեղան Գայանե Բրեյովայի հետ Հայկական ամանորյա սեղանը Գայանե Բրեյովայի հետ Հայ գրականություն. audiobook Իրական Թուրքիա Ինսթաֆեյս Ժողովուրդն է խոսում Թռիչք իմ տան վրայով Էթնիկ կոդ Բացահայտելով Շուշին Բարի հայկական երեկո Արցախյան բռնագաղթ Աշխարհակարգ 2.0 Newsroom Alter Ego Alpha Զրուցակից Alpha Economics Alpha Analytics 7 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 5 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 2025. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ 2024. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ

Հայաստանի համար պարտքի տոկոսները բարձրացել են

20 Նոյեմբերի 2025, 18:40

Հայաստանի աճող պետական պարտքի թեման, հատկապես վերջին տարիներին, համընդհանուր ուշադրության կենտրոնում է: Մի կողմից կա բացարձակ թվի բավական արագ աճ, մյուս կողմից՝ պետության կողմից ներգրավվող միջոցների օգտագործման արդյունավետության հիմնահարց:

Ինչպիսի՞ն է պետական պարտքի վիճակարգությունը, ինչպիսի՞ն՝ խնդրի բովանդակային մասը:

Եվ այսպես, այս տարվա հոկտեմբերի վերջի դրությամբ ՀՀ պետական պարտքը շուրջ 14.2 մլրդ դոլար է կազմել, որից Կառավարությանը բաժին է ընկնում պարտքի մեծ մասը՝ գրեթե 13.7 մլրդ դոլարը: Մոտ 510 մլն դոլարը Կենտրոնական բանկի պարտքն է:

Թեև պետական պարտքը սեպտեմբերի վերջի համեմատ շատ աննշան նվազել է՝ սեպտեմբերին այն կազմել է 14 մլրդ 195 մլն դոլալ, սակայն հասկանալի է՝ գործ ունենք շատ փոքր կրճատման հետ և ընդհանուր առմամբ պետական պարտքը դեռ դեռ կշարունակի աճել: Համեմատության համար նշենք, որ ՀՀ պետական պարտքը 2024թ-ի հոկտեմբերի վերջի դրութամբ կազմել է 12,6 մլրդ դոլար, իսկ օրինակ 2017թ-ի ամփոփ տվյալներով՝ 6.7 մլրդ դոլար:

Խնդիրն, իհարկե, միայն պարտքի բացարձակ թվի փոփոխությունը չէ: Կա պարտքի կառավարման ու կառավարելիության խնդիր՝ նույն պարտք/ՀՆԱ հարաբերակցությունն է: Այս մասով այսօր ունենք բարվոք վիճակ, պետական պարտքը ՀՆԱ-ի մասնաբաժնի այսպես ասած կառավարելիի շեմում է, սակայն դրամի արժևորումն իհարկե դեր խաղում է այդ վիճակագրության բարվոք լինելու մեջ: Կառավարման հիմնահարցը կայանում է նրանում՝ որքանով են արդյունավետ կիրառվում պետական պարտքի միջոցները երկարաժամկետ կայուն տնտեսական աճի ապահովման համար: Վերցվող պետական պարտքի զգալի հատվածը բյուջեի դեֆիցիտի և նախկին պարտքերը մարելու նպատակով են:

Մինչդեռ, կա մի ցուցանիշ, որը կարող է լինել հավաքական գնահատակը՝ մենք ունե՞նք պետական պարտքի հետ կապված վերոնշյալ մտահոգությունները, թե՝ ոչ:

Հայաստանն այս տարիների ընթացքում սկսել է ավելի թանկ միջոցներ ներգրավվել կամ որ նույնն է՝ Հայաստանի համար պարտքի տոկոսները բարձրացել են:

Եթե 2017թ-ին պետական պարտքի միջին կշռված տոկոսադրույքը 4.9 տոկոս էր, ապա այս տարվա հոկտեմբերի դրությամբ ցուցանիշը 7.3 տոկոս է: Հայաստանի համար պարտքով գումարը թանկացել է 2.4 տոկոսով:

Պատճառներից մեկը եվրապարտատոմսերի թողարկումներն էին՝ բարձր տոկոսներով գումարների ներգրավումը՝ նախկին պարտքերը մարելու համար: Խնդի՞ր է սա արդյոք, և վերաբերու՞մ է պարտքի կառավարելիության հիմնահարցին, իհարկե՝ այո: Մեկ այլ պատճառ է՝ ներքին պարտքի մասնաբաժնի ավելացումը, որն ունի դրական կողմեր, սակայն խոսքն այս դեպքում իրականության մեջ ավելի թանկ գումարներին է վերաբերում:

Միջին կշռված տոկոսադրույքի աճը պայմանավորված է նաև այլ հանգամանքներով՝ ներգրավվող գումարների կարճ ժամկետայնությամբ, պարտքային բեռի աճով, նրանով, որ դրանք նախորդ պարտքերը մարելուն են ուղղվում, և եթե ամփոփ բանաձևենեք, ապա նեդրողների կողմից ընկալվող ռիսկի բարձր մակարդակով: Հայաստանն ավելի ռիսկային է ընկալվում:

Այս ամենն ամփոփ գնահատականն է՝որքանով են ռիսկային Հայաստանի պետական պարտքի ներկայիս ծավալներն ու շարունակական աճը: Իսկ ահա տարբեր առիթներով պարտքի ավելացման տարբեր հիմնավորումները, գործնականում պատկեր չեն փոխում: