Բոլորը Վերնագիր Պարզ ճշմարտություններ Չպատմված պատմություն Ուշադրությունից դուրս Մեծ ռեպորտաժ Հյուրընկալ Մոսկվան Հարազատս հյուսիսից Հայկական զատկի սեղան Գայանե Բրեյովայի հետ Հայկական ամանորյա սեղանը Գայանե Բրեյովայի հետ Հայ գրականություն. audiobook Իրական Թուրքիա Ինսթաֆեյս Ժողովուրդն է խոսում Թռիչք իմ տան վրայով Էթնիկ կոդ Բացահայտելով Շուշին Բարի հայկական երեկո Արցախյան բռնագաղթ Աշխարհակարգ 2.0 Newsroom Alter Ego Alpha Զրուցակից Alpha Economics Alpha Analytics 7 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 5 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 2025. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ 2024. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ

Հայաստանը չունի՞ փողի խնդիր

01 Օգոստոսի 2025, 18:00

Չունենք փողի խնդիր, 50 տոկոսով ավելի լավ ենք ապրում և այլ նմանօրինակ արտահայտություններ, հատկապես վերջին շրջանում շատ ենք լսում։ Երկրի՝ ֆինանսական հնարավորություններն արտացոլվում են բյուջեի ցուցանիշներում։ Նաև շատ կարևոր է հասկանալ՝ ինչ գումարներ ունենք և ինչի՞ արդյունքում կարող է լինել այսպես կոչված «փողի խնդիր չունենալը»։

Վերլուծենք միասին։

Ֆինանսների նախարարության տվյալներով՝ այս տարվա հունվար-հունիսին պետական բյուջեի եկամուտները կազմել են 1 մլրդ 433 մլն դրամ։ Եկամուտների աճը նախորդ տարվա նույն ժամանակահատվածի համեմատ կազմել է 15,2 տոկոս։

Ծախսերն ավելացել են 19,4 տոկոսով՝ կազմելով 1 մլրդ 472 մլն դրամ, պակասուրդը 39,2 մլրդ դրամ է՝ պլանավորված 325,3 մլրդ դրամի փոխարեն։ Կարևոր է այն հանգամանքը, որ 2024թ -ի նույն ժամանակահատվածին բյուջեի կատարումը հավելուրդով էր՝ 11 մլրդ դրամի չափով։

Հետաքրքիր է բյուջեի եկամուտների ուսումնասիրությունը, համաձայն որի՝ այդ 15,2 տոկոսանոց աճը ապահովել է ավելի շատ այլ՝ ոչ հարկային եկամուտների հաշվին։ Հարկային եկամուտների աճը շատ ավելի փոքր է եղել, քան այլ եկամուտներից ստացվածը։ Նշենք, որ հարկային եկամուտները գերակատարվել են 0,2 տոկոսով, սակայն այլ՝ ոչ հարկային եկամուտները՝ 62,1 տոկոսով։
Ի դեպ այլ կամ ոչ հարկային եկամուտներ են, օրինակ, պետական սեփականություն հանդիսացող գույքի վարձակալությունից եկամուտներ, պետության կողմից տրված վարկերի օգտագործման դիմաց վճարներ, իրավախախտումների համար գործադիր, դատական մարմինների կողմից կիրառվող պատժամիջոցներից մուտքեր և այլն։ Նորից ֆիքսենք, բյուջեի եկամուտների աճն առավելապես ապահովվել է ոչ հարկային եկամուտների հաշվին։

Ծախսերի մասով նշենք, որ թեև աճ կա, բայց ի տարբերություն եկամուտների, ծախսերի գծով ունենք թերակատարումներ։ Մասնավորապես, թե՛ ընթացիկ (-10,9%), թե՛ կապիտալ ծախսերն են թերակատարվել (-25.6 %): Կապիտալ ծախսերի թերակատարումն, իր հերթին, տնտեսության իրական հատվածում զարգացումների ցուցիչ է մի կողմից, մյուս կողմից տնտեսության՝ երկարաժամկետ, կայուն հեռանկարային աճի համատեքստում, մտահոգություններ առաջացնող։
Ի դեպ, ծախսերի մասով հավելենք, որ այս տավա հունվար-հունիսին 2024թ-ի նույն ժամանակահատվածի համեմատ կառավարության պարտքի սպասարկման ծախսերն ավելացել են 10,4 տոկոսով։
Խոսենք պարտքի մասին։

Հայաստանի պետական պարտքը հունիսի դրությամբ կազմում է 13,85 մլրդ դոլար։ Դրա զգալի մասը բաժին է ընկնում կառավարությանը։ Միայն այս տարվա վեց ամիսների ընթացքում ՀՀ պետական պարտքն ավելացել է շուրջ 1 մլրդ դոլարով, և դրան զուգահեռ՝ պարտքի սպասարկման ծախսերն են ավելացել՝ 10,4 տոկոսով։
Վերադառնալով երկրի՝ փողի խնդիր ունենալու հարցադրմանը։ Տեսեք, ստացվում է, որ Հայաստանն այս պահին փողի խնդիր կարող է չունենալ՝ ոչ ի հաշիվ հարկային եկամուտների աճի, այլ՝ օրինակ, պլանավորված ծախսերի չկատարման, կամ՝ կուտակվող ներգրավող պարտքային բեռի։

Փաստորեն իսկապես կա բովանդակային հարցադրում․ ինչի՞ արդյունքում չունենք փողի խնդիր, և հաշվի առնելով վերոնշյալն՝ արդյոք այդ պատճառով փողի խնդիր չունենալը խոսում է դրականի մասին։