Բոլորը Վերնագիր Պարզ ճշմարտություններ Չպատմված պատմություն Ուշադրությունից դուրս Մեծ ռեպորտաժ Հյուրընկալ Մոսկվան Հարազատս հյուսիսից Հայկական զատկի սեղան Գայանե Բրեյովայի հետ Հայկական ամանորյա սեղանը Գայանե Բրեյովայի հետ Հայ գրականություն. audiobook Իրական Թուրքիա Ինսթաֆեյս Ժողովուրդն է խոսում Թռիչք իմ տան վրայով Էթնիկ կոդ Բացահայտելով Շուշին Բարի հայկական երեկո Արցախյան բռնագաղթ Աշխարհակարգ 2.0 Newsroom Alter Ego Alpha Զրուցակից Alpha Economics Alpha Analytics 7 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 5 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 2025. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ 2024. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ

Տնտեսական աճի միֆն ու պարտքային բեռի իրականությունը — AlphaEconomics

11 Սեպտեմբերի 2024, 16:00

 

Տպավորիչ տնտեսական վիճակագրությանը զուգահեռ նույնքան տպավորիչ աճեր է արձանագրում ՀՀ պետական պարտքը: Ֆինանսների նախարարության տվյալներով, 2024թ.-ի հուլիսի դրությամբ ՀՀ պետական պարտքը կազմում է 12.3 մլրդ դոլար: Հիշեցնենք, որ 2017թ.-ին այդ ցուցանիշը կազմում էր մոտ 6.2 մլրդ դոլար, այսինքն՝ գործող իշխանության օրոք այն կրկնապատկվել է:

Պարտքի մեծ մասնաբաժինը Կառավարությանն է՝ շուրջ 11.8 մլրդ դոլար: 512 մլն-ը բաժին է ընկնում ԿԲ-ին: Կարևոր է, որ Կառավարության պարտքի կառուցվածքում ներքին պարտքը գերազանցել է արտաքինին:

Այն, որ ներքին պարտքի մասնաբաժինն ավելի մեծ է, կարևոր է մի քանի հանգամանքից ելնելով: Նախ, ներքին աղբյուրներից ներգրավումը ենթադրում է տոկոսավճարների և մայր պարտավորության վերադարձ տնտեսություն:

Փողը մնում է տնտեսությունում, ինչը ենթադրում է իրական հատվածում այն ներդնելու հավանականության աճ: Այլ է խնդիրը, թե որքանով են ստեղծվում բարենպաստ պայմաններ ներդրումների համար: Երկրորդ կարևոր հանգամանքը ներքին աղբյուրներից պարտավորությունների ներգրավման արտարժութային ռիսկերի բացառումն է: Բացասականը ներքին պարտքի բարձր տոկոսադրույքներն են, ինչը պետական պարտքի միջին կշռված տոկոսադրույքը բարձրացրել է:

Իսկ վերոնշյալն այսօրվա իրողությունների համատեքստում բավական լուրջ խնդիրների առջև կարող են կանգնեցնել: Նշենք, որ արդեն իսկ 2024թ.-ից սկսած ՀՀ պետական բյուջեի վրա պարտքի մայր գումարների և տոկոսագումարների սպասարկման մեծ բեռ է գոյացել (2024թ.-ին՝ 1.6 մլրդ դոլար, 2025-ի՝ 1.8 մլրդ դոլար): Բնական է՝ բարձր տոկոսադրույքն աճող սպասարկման բեռ է ենթադրում:

Միևնույն ժամանակ, կարևորում ենք ընդգծելը, որ պարտքի ներգրավման երևույթն օրինաչափ է, եթե չկա կառավարման, կառավարելիության և իհարկե՝ ապագայում սպասարկման խնդիր: Կառավարումն այսօր վերցված գումարների արդյունավետ, այն է՝ տնտեսության կայուն ու երկարաժամեկտ աճին միտված օգտագործումն է: Կապիտալ ծախսերի պարբերաբար թերակատարումները վկայում են այս մասով եղած խնդիրների մասին: Կառավարելիության իմաստով, ՀՆԱ/պարտք հարաբերակցությունն այսօր բարվոք մակարդակում է՝ 2023թ.-ի ՀՆԱ-ի համեմատ 48,4 %: Մինչդեռ այս ցուցանիշը ևս կայուն չէ, քանի որ դրա վրա ազդեցություն ունի դրամի նկատմամբ դոլարի մոտ 20 % արժեզրկումն, ինչպես նաև ոչ կայուն՝ ժամանակավոր գործոններով ձևավորված ՀՆԱ-ն:

Որպես ամփոփում. այսօր ձևավորվող տնտեսական աճը, որն առավելապես վիճակագրական հոսքերի ամրագրում է, վիճակագրական միֆ, իրական հատվածում տեղի ունեցող մտահոգիչ զարգացումների հետ երբեմն պարզապես կապ չունի: Որպես օրինակ՝ արտահանման անգամներով աճը, երբ վերաարտահանման գործոնն անտեսելու պարագայում իրականում ունենք հայրենական ապրանքների արտահանման անկում: Ուստի պետական պարտքի՝ այս տեմպերով ներգրավումը տնտեսության աճի կայուն հիմքեր չունենալու պարագայում, մտահոգիչ է: