Բոլորը Վերնագիր Պարզ ճշմարտություններ Չպատմված պատմություն Ուշադրությունից դուրս Մեծ ռեպորտաժ Հյուրընկալ Մոսկվան Հարազատս հյուսիսից Հայկական զատկի սեղան Գայանե Բրեյովայի հետ Հայկական ամանորյա սեղանը Գայանե Բրեյովայի հետ Հայ գրականություն. audiobook Իրական Թուրքիա Ինսթաֆեյս Ժողովուրդն է խոսում Թռիչք իմ տան վրայով Էթնիկ կոդ Բացահայտելով Շուշին Բարի հայկական երեկո Արցախյան բռնագաղթ Աշխարհակարգ 2.0 Newsroom Alter Ego Alpha Զրուցակից Alpha Economics Alpha Analytics 7 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 5 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 2025. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ 2024. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ

Ավելի բարեկեցիկ հասարակության խոստման փոխարեն՝ ավելի մեծ պարտքային բեռ

04 Հունիսի 2025, 19:00

Հայաստանի պետական պարտքը շարունակում է աճել: Կարելի է ասել նույն արագությամբ, ինչպիսին այս իշխանության խոստումներն էին ժամանակին: ՀՀ պետական պարտքը մոտենում է 14 մլրդ դոլարի շեմին:

Ֆինանսների նախարարության տվյալներով՝ այս տարվա ապրիլի վերջի դրությամբ պետական պարտքը կազմել է 13.6 մլրդ դոլար: Նշենք, որ պետական պարտքի զգալի մասը՝ մոտ 96 %-ը բաժին է ընկնում Կառավարությանը և միայն մոտ 4%-ը՝ ԿԲ-ին:

Պարտքային բեռի ավելացման մասին բարձրաձայնումն ինքնանպատակ, կամ առավել ևս պարզապես վիճագրության ընթերցում չէ: Այս խնդրի ներքո կան բազմաթիվ հարցեր, գործոններ, այդ թվում՝ օբյեկտիվ, բայց և՝ ռիսկեր: Որո՞նք են դրանք:

Նախ, նշենք, որ նշված ժամանահատվածում ընդհանուր պարտքից միայն մոտ 7 մլրդ դոլարն արտաքին պարտքն է, մոտ 6,5 մլրդ դոլարը՝ ներքին աղբյուրներից վերցված պատքը: Արտաքին պարտքի մասնաբաժինը գերազանցում է ներքին պարտքը: Ընդամենն ամիսներ առաջ պետական պարտքի աճի ահազանգերին ի պատասխան՝ իշխանությունների ներկայացուցիչները որպես դրական փոփոխություն նշում էին, որ փոխարենը ներքին պարտքն է ավելացել և գերազանցել արտաքինին: Այսօր, փաստորեն, այդ պատկերն էլ չկա:

Իրականում այն, որ ներքին պարտքի մասնաբաժինն ավելի մեծ էր, իսկապես դրական կողմեր ուներ. նվազում էին արտարժույթից փոխարժեքային ռիսկերը, հետ վերադարձվող գումարներն, օրինակելի պարագայում, տնտեսությունից դուրս չեն գալիս: Բայց ներքին պարտքի մասնաբաժնի ավելացումն ունի շարունակություն, որի մասին իշխանությունը լռում էր. ներքին պարտքն ավելի թանկ միջոցներ են, ավելի բարձր տոկոսով գումարներ: Դա նշանակում է, որ պարտքի բեռն ավելի էր ծանրանում: Կրկին, չհերքելով ներքին պարտքի մասնաբաժնի աճի դրական կողմը, այնուամենայնիվ այսօր արտաքին պատքը կրկին գերազանցել է ներքին պարտքը:

Մյուս գործոնն այս հարցի համատեքստում պարտք-ՀՆԱ հարաբերակցությունն է, որը կառավարելի տիրույթում է: Բայց սա կայուն հիմքերի վրա չէ, քանի որ մի կողմից ՀՆԱ-ն կայուն չէ՝ պայմանավորված ժամանակավոր գործոնների գերակայությամբ, մյուս կողմից այս ցուցանիշի լավարկման վրա շատ մեծ ազդեցություն է ունեցել դրամի արժևորումը. կփոխվի այդ պատկերը, ցուցանիշը ևս կվատթարանա:

Անհերքելի փաստ է, որ պետությունները պարտք վերցնում են, դա օրինաչափ է: Այո, բայց գումարների կառավարման արդյունավետությունից զատ, շատ կարևոր է, որ վերցվող գումարները ձևավորեն կայուն հեռանկարներ պարտքն ապագայում անցնցում սպասարկելու և նաև բնակչության սոցիալական կարիքները հոգալու համար: Իսկ մեզ մոտ նոր պարտքը վերցնում են հինը մարելու համար՝ ընդ որում, նոր պարտքը՝ հետզհետե ավելի բարձր տոկոսներով:

Ամփոփելով՝ նշենք, որ պետական պարտքի ավելացումը հասարակության համար ներկայի և ապագայի բեռ է՝ անկախ քննարկման ենթակա օբյեկտիվ և սուբյեկտիվ բազմաթիվ գործոններից: Սա այն դեպքում, երբ զուգահեռ կա գործազրկության աճ, գնաճի չհանդարտվող ալիք, սոցիալ-տնտեսական պայմանների վատթարացում, աշխատող աղքատի կատեգորիայի ամրապնդում մեզ մոտ: Եվ այս ամենն իշխանության՝ բարեկեցիկ հասարակություն ունենալու խոստումերի համատեքստում է:

Չիրականացված խոստումների…