Բոլորը Վերնագիր Պարզ ճշմարտություններ Չպատմված պատմություն Ուշադրությունից դուրս Մեծ ռեպորտաժ Հյուրընկալ Մոսկվան Հարազատս հյուսիսից Հայկական զատկի սեղան Գայանե Բրեյովայի հետ Հայկական ամանորյա սեղանը Գայանե Բրեյովայի հետ Հայ գրականություն. audiobook Իրական Թուրքիա Ինսթաֆեյս Ժողովուրդն է խոսում Թռիչք իմ տան վրայով Էթնիկ կոդ Բացահայտելով Շուշին Բարի հայկական երեկո Արցախյան բռնագաղթ Աշխարհակարգ 2.0 Newsroom Alter Ego Alpha Զրուցակից Alpha Economics Alpha Analytics 7 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 5 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 2025. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ 2024. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ

Ինչո՞վ է ազգայնացումը տարբերվում սովորական ռեկետից

05 Հուլիսի 2025, 10:00

 

Ազգայնացումը մասնավոր սեփականության հարկադիր բռնագրավման գործընթաց է պետության օգտին՝ արդարացի փոխհատուցման պարտադիր ապահովմամբ։

Միջազգային պրակտիկան ազգայնացման համընդհանուր բնութագրեր է դուրս բերում, որոնցով էլ ազգայնացումը տարբերվում է հարկադիր բռնագրավման այլ տեսակներից, օրինակ՝ քաղաքական ռեկետից, կոնֆիսկացիայից և այլն:

Ըստ այդմ՝ ազգայնացումն այդպիսին համարվելու համար անհրաժեշտ է, որ լինի պետական իշխանության նախաձեռնություն, ունենա օրենսդրական հիմք՝ իրավական որոշակիություն ապահովելու համար, ունենա բռնագրավման բնույթ: Վերջինիս մասով շատ կարևոր է նշել, որ ազգայնացումն ունի նպատակ բռնագրավել սեփականությունը հասարակության և պետության շահերից ելնելով, այլ ոչ՝ որպես պատժամիջոց: Սա շատ կարևոր է, և հատկապես կարևոր՝ բռնագրավման մյուս տեսակներից տարբերակվելու իմաստով: Այն, ինչ մեզ մոտ է այսօր տեղի ունենում ՀԷՑ-ի շուրջ, հակառակի մասին է վկայում:

Մյուս կողմից, որպեսզի գործընթացն իրապես ազգայնացում համարվի, անհրաժեշտ է արդար և համաչափ փոխհատուցում:

Ինչպես արդեն նշեցինք, սրանք ունիվերսալ տարբերակիչներից են, որոնցով ազգայնացումն առանձնանում է, օրինակ, ռեկետից: Թե այս բնութագրիչներից որոնք կան այսօր Հայաստանում ընթացող պրոցեսներում, թողնենք ընթերցողի գնահատականին:

Միաժամանակ, ազգայնացումը բավական մեծ զգուշավորություն պահանջող գործընթաց է: Այս գործընթացի ոչ միայն բնութագրիչներն, այլև հիմնավորումները պետք է լինեն ծայրաստիճան ընկալելի ու ծանրակշիռ՝ հաշվի առնելով ռիսկերով լի լինելը: Միջազգային պրակտիկայում ազգայնացման չհաջողված փորձերից բխող ռիսկերն ակնհայտ են՝ սկսած ազգայնացվող կառույցի/ ենթակառուցվածքի աշխատանքի խափանումից, մինչև պետության վարկանիշն ու ներդրումային դիրքին հարվածի ռիսկը:

Մինչդեռ կողմնակալ լինելու տպավորությունից զերծ մնալու համար կենտրոնանանք հենց հաջողված փորձերի ուսումնասիրությունից դուրս բերված որոշ կարևոր նախապայմանների վրա:

Գործընթացը պետք է լինի հիմնավորված ու արդարացված թե՛ սոցիալական կարիքներով, թե՛ տնտեսապես, լինի թափանցիկ, ապահովի արդյունավետ կառավարում: Ի դեպ, հաջողված պրակտիկայից Ֆրանսիայի (Երկրորդ աշխարհամարտից հետո) պարագայում գոյություն ուներ «կառավարիչների կառավարիչներ» ինստիտուտը, որը լրացուցիչ վերահսկողություն իրականացնող նեղ մասնագիտական խումբ է, այդ թվում՝ այլ երկրներից հրավիրյալ: Այս մեխանիզմն արդյունավետ կառավարման տեսանկյունից շատ գործուն է:

Շարունակելով հաջողված ազգայնացման համար կարևոր նախապայմանների թեման՝ առանձնացնենք սոցիալական աջակցությունը և զգուշավորությունը: Սոցիալական աջակցության մասով գործընթացը պետք է լինի ընկալելի հանրության բոլոր շերտերի կողմից: Ինչ վերաբերում է զգուշավորությանն, ապա պետք է նշել, որ գործընթացը չպետք է իրականացվի հապճեպ և պետք է կյանքի կոչվի մանրակրկիտ վերլուծությունից հետո: Կրկին՝ մեզ մոտ օրերի ընթացքում ընդունված օրենքի նախագիծը զգուշավորության մասին չէ խոսում:

Միաժամանակ, անգամ հաջողված փորձի պարագայում, ուսումնասիրությունները վկայում են, որ ազգայնացումը որպես այդպիսին ծայրահեղ միջոցառում է և կիրառվում է այն դեպքերում, երբ պետական քաղաքականության համար այլ ելքեր չեն մնացել: