Սերգեյ Մերկուրով. Խորհրդային մոնումենտալիզմի հայ հանճարը

07 Նոյեմբերի 2025, 22:00

Հայեր

Սերգեյ Դմիտրիի Մերկուրովը ականավոր քանդակագործ-մոնումենտալիստ է, որի ստեղծագործական ճակատագիրը սերտորեն միահյուսված է Ռուսաստանի և ԽՍՀՄ պատմության հետ։

Քանդակագործը ծնվել է 1881 թվականի նոյեմբերի 7-ին Ալեքսանդրապոլ (այժմ՝ Գյումրի, Հայաստան)՝ քաղաքում, որը բազմաթիվ տաղանդներ է տվել աշխարհին, սակայն հենց Մերկուրովը դարձավ խորհրդային քանդակագործության ամենաազդեցիկ վարպետներից մեկը՝ խորը հետք թողնելով 20-րդ դարի մշակույթում։

Մերկուրովը հայտնի է դարձել որպես մոնումենտալ հուշարձանների հեղինակ, որոնցում միավորվել են փիլիսոփայական խորությունը, ողբերգականությունն ու խիստ պլաստիկան։ Նրա աշխատանքներն աչքի էին ընկնում իրենց մասշտաբով և ներքին լարվածությամբ՝ արտացոլելով դարաշրջանի ոգին ու դրա հակասությունները։ Նա ստեղծել է Լենինի, Սվերդլովի, Դոստոևսկու, Տոլստոյի կերպարները՝ ոչ միայն որպես պատմական դեմքեր, այլև որպես գաղափարների, ապրումների և ժողովրդի ճակատագրի խորհրդանիշեր։

Առանձնահատուկ տեղ են գրավում նրա հետմահու դիմակները։ Մերկուրովը դարձավ պաշտոնական քանդակագործ, որը ֆիքսում էր կյանքից հեռացած մշակույթի և քաղաքական գործիչների դիմագծերը։ Նա ստեղծել է ավելի քան 100 դիմակ, ներառյալ Լենինի, Գորկու, Մայակովսկու, Չապաևի դիմակները։ Այս աշխատանքները ոչ միայն վավերագրական են, այլև լի մետաֆիզիկական իմաստով՝ որպես ժամանակը կանգնեցնելու, անցման պահին անհատականությունը պահպանելու փորձ։

Մերկուրովը ոչ միայն նկարիչ էր, այլև մտածող։ Նա ձգտում էր արվեստի և փիլիսոփայության սինթեզին, քանդակը համարում էր գաղափարի արտահայտչաձև։ Նրա ստեղծագործությունը լի է կյանքի, մահվան, պատմական հիշողության իմաստի որոնումներով։ Այս առումով նա մոտ է եվրոպական սիմվոլիստներին, բայց պահպանում է ազգային ինտոնացիան՝ հայկական ծագումով, ռուսական ոգով։

1939-1944 թթ․ նա ղեկավարել է Պուշկինի անվան կերպարվեստի թանգարանը, ակտիվորեն մասնակցել երկրի մշակութային քաղաքականությանը։ Նրա ազդեցությունը զգացվում էր ոչ միայն քարի մեջ, այլև խորհրդային դարաշրջանի գեղարվեստական կանոնի ձևավորման մեջ։

Սերգեյ Մերկուրովը մահացել է 1952 թվականին՝ թողնելով ժառանգություն, որը շարունակում է հետաքրքրություն առաջացնել և հարգանք վայելել։ Նրա քանդակները ոչ միայն հուշարձաններ են, այլ նաև ապագա սերունդներին ուղղված փիլիսոփայական ասույթներ: