Բոլորը Վերնագիր Պարզ ճշմարտություններ Չպատմված պատմություն Ուշադրությունից դուրս Մեծ ռեպորտաժ Հյուրընկալ Մոսկվան Հարազատս հյուսիսից Հայկական զատկի սեղան Գայանե Բրեյովայի հետ Հայկական ամանորյա սեղանը Գայանե Բրեյովայի հետ Հայ գրականություն. audiobook Իրական Թուրքիա Ինսթաֆեյս Ժողովուրդն է խոսում Թռիչք իմ տան վրայով Էթնիկ կոդ Բացահայտելով Շուշին Բարի հայկական երեկո Արցախյան բռնագաղթ Աշխարհակարգ 2.0 Newsroom Alter Ego Alpha Զրուցակից Alpha Economics Alpha Analytics 7 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 5 դիմանկար հայ ժողովրդի պատմությունից 2025. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ 2024. ի՞նչ է լինելու | Արցախ․ Հայաստան․ Նոր աշխարհակարգ

Տարածքներ՝ բանակցությունների դիմաց. Փաշինյանի բանաձևը

09 Սեպտեմբերի 2025, 19:00

(Հայաստանը զիջումների անվերջ պարույրի մեջ)

«Պատմությունը կրկնվում է, և կրկին Հայաստան-Թուրքիա բանակցային գործընթացի շրջանակներում տեղի ունեցող իրադարձությունների մասին ՀՀ քաղաքացիներն իմանում են նախ թուրքական աղբյուրներից, իսկ հետո տեղեկությունները հաստատում է հայկական կողմը: «Մոտ օրերս Հայաստանում կկայանա հանդիպում Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների կարգավորման հարցերով հատուկ ներկայացուցիչների միջև», — այս մասին սեպտեմբերի 8-ին լրագրողների հետ զրույցում հայտարարել է Հայաստանի հատուկ ներկայացուցիչ, ՀՀ Ազգային ժողովի փոխնախագահ Ռուբեն Ռուբինյանը՝ մեկնաբանելով թուրքական ԶԼՄ-ներում տարածված տեղեկատվությունը:

Ինչ վերաբերում է բանակցություններին, ապա պետք է ասել, որ հանդիպումների ժամանակագրությունը, դրանց պարբերականությունն ու համատեքստը մատնանշում են, որ հայ-թուրքական հարաբերությունների «կարգավորումը» սերտորեն կապված է ադրբեջանական ուղղությամբ Հայաստանի զիջումների հետ:

Զիջումները՝ որպես նախապայման

Հանդիպումների միջև ժամանակային ընդմիջումների վերլուծությունը ցույց է տալիս, որ դրանք հաճախ համընկնում են առանցքային իրադարձությունների հետ, որոնք Հայաստանի կողմից Ադրբեջանի և Թուրքիայի օգտին արված զիջումներ են: Իրադարձությունների հաջորդականությունը խոսում է ինքնին:

* 2022թ. հուլիս- 2024թ. հուլիս: Բանակցություններում երկամյա ընդմիջումը հաղթահարվեց միայն այն բանից հետո, երբ 2022թ. հոկտեմբերին Նիկոլ Փաշինյանը Պրահայում ճանաչեց Արցախը որպես Ադրբեջանի մաս, ինչպես նաև այն բանից հետո, երբ ԼՂՀ-ում իրականացվեց էթնիկ զտում, Արցախի Հանրապետությունն անցավ Ադրբեջանի լիակատար վերահսկողության տակ, իսկ հայ բնակչությունը ստիպված եղավ լքել իր Հայրենիքը։ Անկարայի և Բաքվի համար սա նշանակում էր ղարաբաղյան հակամարտության «լուծում»:

* 2024թ.հուլիս- 2025թ. սեպտեմբեր: Հերթական հանդիպումը տեղի կունենա Վաշինգտոնում Հայաստանի, Ադրբեջանի և ԱՄՆ-ի մասնակցությամբ եռակողմ հանդիպման ֆոնին, որտեղ Հայաստանը դե ֆակտո և դե յուրե ճանաչել է ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի միջնորդության կարիքի բացակայությունը, ստորագրել է խումբը լուծարելու խնդրանքով դիմում և ևս մեկ անգամ հաստատել է Ադրբեջանի «տարածքային ամբողջականությունը»:

Այսպիսով, Թուրքիան երկխոսությունն օգտագործում է որպես խրախուսման գործիք (ավելի ճիշտ՝ հայկական պատվիրակության հետ Թուրքիայի հանդիպումներն օգտագործվում են որպես ընդունելի վարքագծի դրական ամրապնդում)՝ համաձայնելով հանդիպումներին միայն այն բանից հետո, երբ Հայաստանը լուրջ զիջումների է գնում: Սա ստեղծում է բանակցությունների անհամաչափ բնույթ, որտեղ մի կողմը մշտապես զիջում է, իսկ մյուսը միայն համաձայնում է խոսել: Սա է հենց Փաշինյանի «տարածքներ՝ բանակցությունների դիմաց» բանաձևի իրագործումը:

Մշտական զիջումների քաղաքականությունը, թեև կարող է քարոզչական նպատակներով ներկայացվել որպես ժամանակ շահելու կամ խաղաղության հասնելու միջոց, իրականում հանգեցնում է Հայաստանի անվտանգության համակարգի աստիճանական քանդմանը: Պաշտպանական մեխանիզմները և անվտանգության գոտիները, որոնք նախկինում ծառայում էին պոտենցիալ ագրեսիան զսպելու համար, հետևողականորեն ոչնչացվում են: Այս համատեքստում էլ պետք է ասել, որ ԼՂՀ-ի կորուստը Հայաստանին զրկեց ռազմավարական խորությունից: Տարածաշրջանը, որը տասնամյակներ շարունակ անվտանգության համակարգի առանցքային տարրն էր, այժմ վերածվել է Հայաստանի վրա հետագա ճնշումների համար հարթակի:

Միջազգային երաշխիքներից հրաժարվելը

ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի լուծարումը նշանակում է, որ Հայաստանը հրաժարվում է միակ միջազգային ձևաչափից, որը գոնե ինչ-որ կերպ կարող էր ապահովել հավասարակշռություն էսկալացիայի դեպքում: Երևանը մնում է մենակ Բաքվի և Անկարայի հետ՝ ապավինելով միայն արևմտյան գործընկերների կողմից տրվող հիպոթետիկ երաշխիքներին, որոնք իրավական ուժ չունեն: «Զանգ Դոնալդ Թրամփին» (որի մասին ԱՄՆ նախագահը խոսել է օգոստոսի 8-ին եռակողմ հռչակագիրը ստորագրելիս, և որը պետք է «կարգավորի Երևանի և Բաքվի միջև վեճերը») նույնպես պետք է դիտարկել որպես հիպոթետիկ երաշխիքների տարր:

Արդյունքում, Հայաստանը հայտնվում է զիջումների պարույրի մեջ, որտեղ յուրաքանչյուր համաձայնություն, ըստ էության, միայն ճանապարհ է բացում նոր պահանջների համար: Անվտանգության ամրապնդման փոխարեն այս ռազմավարությունն, ընդհակառակը, Հայաստանին ավելի խոցելի է դարձնում: Այս համատեքստում «ժամանակ ձգելու» փորձերը ոչ թե տակտիկական խորամանկություն են, այլ ռազմավարական սխալ, որն, ի վերջո, կարող է հանգեցնել ինքնիշխանության և նույնիսկ պետականության հետագա կորստի: Մինչ Թուրքիան և Ադրբեջանը հետևողականորեն լուծում են իրենց խնդիրները, Հայաստանը շարժվում է հակառակ ուղղությամբ՝ կամավոր կերպով զրկելով իրեն պաշտպանական մեխանիզմներից:

Մտածե՛ք այդ մասին․․․»։